Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitițională cu privire la dispozițiile legale care au permis accesul partidelor politice la listele suplimentare, în timpul alegerilor prezidențiale din noiembrie 2019

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitițională cu privire la dispozițiile legale care au permis accesul partidelor politice la listele suplimentare, în timpul alegerilor prezidențiale din noiembrie 2019

Instituția Avocatului Poporului a transmis către ASCPD – Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor confirmarea faptului că a fost sesizată Curtea Constituțională a României, invocând excepția de neconstituționalitate, referitor la cascada de factori care au îngăduit partidelor politice să primească datele înscrise în listele suplimentare, cu ocazia alegerilor prezidențiale desfășurate anul trecut.

Excepția de neconstituționalitate vizează art. VII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2019 care prevede căReprezentanții formațiunilor politice în birourile electorale ale secțiilor de votare pot primi, la cerere, copii ale listelor electorale suplimentare, în condițiile stabilite prin decizie a Biroului Electoral Central”.

Prin petiția înaintată Avocatului Poporului în luna noiembrie 2019, Asociația  Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) împreună cu Asociația Expert Forum și-au exprimat îngrijorarea cu privire la respectarea principiilor fundamentale ce țin de protejarea vieții private a persoanelor, în urma accesului formațiunilor politice la datele votanților consemnate în listele suplimentare întocmite cu ocazia alegerilor pentru desemnarea Președintelui României din Noiembrie 2019.

Conform statisticilor BEC, în turul I al alegerilor pentru Președintele României 1.721.911 de votanți au fost înscriși pe listele suplimentare, în timp ce în turul II au fost înscriși 2.094.401 de votanți. Listele suplimentare conțineau date personale precum nume, CNP, domiciliu, semnătura, seria și numărul actului de identitate ale votanților înscriși pe acele liste.

Este tot mai evident rolul societății civile în protejarea drepturilor oamenilor, în special atunci când ingerințele vin din partea instituțiilor statului. Dar poate cel mai important este ca persoanele să conștientizeze că le sunt încălcate drepturile și să semnaleze aceste lucruri organizațiilor care luptă pentru drepturile omului și libertățile fundamentale. Dorim să le mulțumim celor care au făcut parte din comisiile secțiilor de votare și care ne-au semnalat suspiciunile lor cu privire la încălcarea principiilor protecției datelor personale în urma solicitării partidelor politice a listelor suplimentare. Ne-au fost semnalate cazuri în care Președinți ai secțiilor de votare au fost forțați să acorde accesul la listele suplimentare, fiind amenințați că refuzul lor ar constitui o încălcare a legii, riscând sancțiuni. Dar iată că Avocatul Poporului, prin ridicarea excepției de neconstituționalitate, practic a confirmat faptul că însăși prevederea legală, care a condus la această situație incredibilă într-o societate modernă, a încălcat dreptul la viață privată și implicit Constituția României. Este important să ne cunoaștem drepturile, este foarte important să conștientizăm când acestea sunt încălcate și să solicităm ajutorul organizațiilor atunci când consideram că singuri nu ne putem apăra.” a declarat Marius Dumitrescu, Președinte ASCPD.

 Constatările Avocatului Poporului

  • Dispozițiile legale care permit ca aspecte esențiale care vizează protecția datelor cu caracter personal (interesul legitim, modalitatea de realizare a copiilor listelor electorale suplimentare prin măsuri adecvate de protecție, informarea persoanelor vizate, asigurarea transparenței de către operator) nu pot fi reglementate printr-un act administrativ (în cazul nostru printr-o Decizie a BEC)
  • Soluția legislativă prevăzută de art. VII din OUG 64/2019 contravine normelor de tehnică legislativă
  • Autoritatea Electorală Permanentă are obligația de a verifica îndeplinirea următoarelor obligații de către partidele politice:
  1. evaluarea interesului legitim, prin realizarea unui test de necesitate din care să reiasă, prin analiza scrisă, detaliat, faptul că interesul legitim exprimat prin cerere prevalează asupra drepturilor și libertăților persoanelor vizate
  2. au capacitatea de asigurare, prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate respectarea principiilor privind protecția datelor precum și asigurarea securității și confidențialității datelor cu caracter personal.
  3. să existe o instruire periodică cu privire la obligațiile ce le revin persoanelor care au acces la aceste date
  • Fotografierea cu telefoanele mobile personale a listelor conținând datele alegătorilor nu conferă nicio garanție a asigurării securității și confidențialității datelor
  • Alegătorii ar trebui informați cu privire la această prelucrare, pentru a-și putea exercita drepturile prevăzute de lege, de a solicita cel puțin ștergerea
  • Nu sunt reglementate garanțiile în vederea securității și confidențialității datelor transmise către formațiunile politice, astfel că dispozițiile legale criticate generează riscuri la adresa cetățenilor și a persoanelor

Considerând cele de mai sus, Avocatului Poporului a admis faptul că prevederile art. VII din OUG 64/2019 încalcă dispozițiile art. 26 (dreptul la viață privată), art. 73 alin. (3) și implicit art. 1 alin. (5) din Constituția României

Despre Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) – România

Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) este creată cu scopul de a informa și de a reuni profesioniștii care doresc să gestioneze cu succes punerea în aplicare a Regulamentului General privind Protecția Datelor 2016/679 și a legislației aferente, funcționând ca un organism consultativ profesionist pentru persoane și organizații. ASPDC este o organizație non-guvernamentală, autonomă, apolitică și non-profit care ajută la definirea, susținerea și îmbunătățirea profesiei de Responsabil în protecția datelor și a altor specialiști în domeniu și își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile OG nr. 26/2000.

ASCPD ghidează persoanele responsabile în protecția datelor și alți specialiști în domeniul confidențialității datelor în rezolvarea numeroaselor probleme juridice, tehnice și organizatorice pentru a obține un echilibru adecvat între interesele persoanelor vizate, care necesită protecție, și cele ale operatorilor.

Obiectivul ASCPD este de a oferi soluții concrete la problemele cu care se confruntă specialiștii în confidențialitate și protecția datelor, de a crește gradul de conștientizare a legislației și de a oferi membrilor săi un forum în care aceste subiecte să poată fi dezbătute, precum și un loc de pregătire profesională continuă. ASCPD militează pentru îmbunătățirea gradului de conștientizare cu privire la tehnologiile și legile care pun în pericol viață privată, pentru a se asigura că publicul este informat și implicat. Mai multe detalii găsiți pe www.ascpd.ro

Contact: Marius Dumitrescu, marius.dumitrescu@ascpd.ro, 0769041200