Știrile false, adevărate bombe invizibile
București, 1 Aprilie 2019: În contextul Zilei Internaționale a Păcălelilor, anunțul Asociației Specialiștilor în Confindențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) prin care se anunța lansarea pe data de 1 Aprilie 2019 a unei soluții “miracol” privind implementare a GDPR, fără a fi necesară implicarea unui specialist, este o utopie și nu a fost altceva decât o știre falsă (fakenews), în încercarea de a trage un semnal de alarmă asupra acestui fenomen prezent pe piața din România.
“Fakenews-ul” nu este doar un concept politic. Este și o componentă a Hype[1]-ului de marketing în ceea ce privește Regulamentul European privind Protecția Datelor. Știrile false, dar mai ales profilarea și microtargetarea sunt unele din cele mai de temut arme ale acestui secol, adevărate bombe invizibile împotriva cărora suntem nevoiți să reacționăm.
Rolul ASCPD este să se implice activ în vederea creșterii gradului de conștientizare a importanței datelor cu caracter personal și să lupte împotriva tehnicilor de manipulare și de furt de date, mai ales că în acest moment nu există astfel de campanii în România.
Cu nici treizeci de zile în urmă, ASCPD a finalizat cu succes primul studiu realizat în rândul persoanelor vizate din România, din care reiese, într-o proporție covârșitoare de 76%, că persoanele vizate știu să identifice știrile false și nu au încredere în știrile de pe rețelele de socializare. Astăzi însă, s-a confirmat că este valabil doar la nivel declarativ, realitatea fiind diferită.
În ultimele 3 zile, sute de persoane și-au oferit datele personale în mod gratuit, fiind în căutarea unei soluții doar formale și mai ales ieftină la implementarea principiilor GDPR în propria firmă. Facem apel la toți operatorii să consulte pe site-ul asociației ghidul ASCPD privind implementarea GDPR, apreciind totodată că soluțiile formale, fără implicarea unui specialist, nu îi vor ajuta în procesul de obținere a conformității.
“Asemenea bisturiului în mâinile unui chirurg priceput, un kit GDPR poate fi un instrument de un real ajutor pentru un specialist în protecția datelor. Dar ce ne facem când bisturiul ajunge pe mâna unei persoane fără experienta în domeniul medical? Te-ai mai lăsa operat de aceasta persoană? Poate comparația este exagerată, GDPR-ul nu te omoară, însa datele tale ajunse din neglijenta în mâini răuvoitoare, îți pot produce probleme foarte mari: furtul banilor din cont sau de pe card, furtul de identitate, credite făcute în numele tău etc. Acestea sunt doar câteva din cele mai frecvente riscuri.”, a declarat Marius Dumitrescu, Președintele ASCPD Romania.
Nu există niciun pericol pentru persoanele care și-au oferit datele personale în cadrul acestei campanii, aceștia urmând a primi prin email un ghid cu tema “Implementarea sustenabilă a Regulamentului UE 679/2016 în România”, baza de date fiind apoi ștearsă.
În prezent gardianul modului în care Regulamentul UE 2016/679 este implementat în România este Responsabilul privind protecția datelor, o meserie nou aparută, care se confruntă probabil cu cele mai mari provocări profesionale, datorită caracterului general și a lipsei de repere unitare.
ASCPD va continua să lanseze campanii de conștientizare dedicate persoanelor vizate, pentru ca acestea să nu cadă în capcana știrilor false sau a atacurilor cibernetice care abuzează de naivitatea sau de lipsa lor de informare.
[1] HYPE este o strategie de marketing inteligentă prin care un produs sau serviciu este promovat ca fiind un lucru pe care toată lumea trebuie să-l obțină, până în punctul în care oamenii încep să simtă că trebuie să-l achiziționeze.